Směrnice EU o zbraních dále přitvrzuje po teroru v Bruselu

09.05.2016 20:45

Směrnice EU o zbraních dále přitvrzuje po teroru v Bruselu

Bohumil STRAKA, předseda výboru Mezinárodní asociace pro sokolnictví IAF

Směrnice EU o zbraních dále přitvrzuje po teroru v Bruselu
Nově je v návrhu zákaz 400 000 civilních zbraní v ČR a vyhlašuje se válka pažbám i zásobníkům
Jak jsem informoval v posledních číslech časopisu Myslivost, Evropská komise po listopadových útocích v Paříži navrhla zásadní zpřísnění směrnice EU o zbraních, které by postihovalo asi 50 000 civilních zbraní v ČR.

Rada EU nyní po útocích v Bruselu ale ještě přitvrzuje a navrhuje zákaz všech krátkých i dlouhých samonabíjecích zbraní s odnímatelným zásobníkem, a další omezení, což by mělo rázem zařadit 400 000 legálních zbraní v ČR mezi zakázané!
Situace v trojce legislativních orgánů EU je nepříznivá, nikým nevolení úředníci Evropské komise toto celé vymysleli a neústupně hájí svůj návrh, Rada EU ještě přitvrzuje, už jedině poslanci Evropského parlamentu mohou pomoci. Europoslanci jsou převážně na naší straně a proti návrhům EK, ale je třeba je naléhavě oslovit e-maily a dodat jim politickou odvahu a mandát. O konečné podobě směrnice proběhne hlasování již v průběhu června.
 
Máte poloautomatické zbraně, vojenské ráže, pažby s pistolovou rukojetí a zásobníky?
Jak jsem informoval dříve, po listopadových teroristických útocích v Paříži představila Evropská komise dne 18. listopadu 2015 návrh na „řešení“ terorismu ve formě novely směrnice Rady 91/447/EHS, o kontrole, nabývání a držení zbraní.
Kromě miliardových nákladů a nadměrné byrokracie by to pro nás prakticky znamenalo například: zákaz samonabíjecích loveckých zbraní, zkrácení platnosti zbrojního průkazu z 10 na 5 let, nutnost zbrojního průkazu a evidence i pro vzduchovky a neškodné makety, znemožnění vlastnictví zbraně lesnickým středoškolákům do 18 let a další omezení.
Jako by toho nebylo málo, v průběhu expertních jednání Rady EU padly zpřísňující návrhy, dokonce i na zákaz běžných loveckých zbraní „vojenských ráží“, tedy například 308 W, 30-06 Sprg, 8x57 aj.
Ale ani to ještě není vše, záhy po útocích v Bruselu, 11. dubna 2016,  holandské předsednictví EU představilo na expertním zasedání Rady EU nový návrh úpravy směrnice o zbraních, který kromě jiného nařizuje registraci všech zásobníků jako hlavních částí zbraně, zakazuje všechny dlouhé (i krátké) poloautomatické zbraně s odnímatelným zásobníkem a zakazuje dlouhé zbraně s pistolovou rukojetí. Pojem „pistol grip“, tedy pistolová rukojeť, je značně nejasný, každopádně řada tuzemských i zahraničních výrobců tradičních opakovacích i zlamovacích loveckých zbraní u velké části typů výslovně uvádí, že pažba má pistolovou rukojeť. Sám mám tradiční opakovací loveckou kulovnici s dřevěnou pažbou mající podle výrobce tzv. pistolovou rukojeť a klidný z toho tedy nejsem.
 
Zákaz 400 000 zbraní představuje bezpečnostní riziko, zasedne bezpečnostní rada státu i sněmovna
Zmíněný návrh Rady EU povede k zařazení 400 000 zbraní v ČR mezi zakázané zbraně, tedy poloviny všech legálních civilních zbraní v zemi, což by mělo zásadní negativní dopad na vnitřní bezpečnost v České republice. Dá se totiž předpokládat přechod desetitisíců dotčených zbraní do nelegální sféry, a tím i zhoršení v oblasti vnitřní bezpečnosti. Oficiální postoj ČR se vykrystalizuje až po redakční uzávěrce tohoto článku, ale podle dobře informovaných zdrojů je tento poslední návrh pro Českou republiku natolik nepřijatelný, že se kvůli tomu koncem dubna sejde Bezpečnostní rada státu, dále situaci projedná vládní výbor pro EU a sněmovna Parlamentu ČR.
 
Civilní zbraně obětním beránkem EU za teror v Bruselu
S rostoucí kritikou za očividnou neschopnost administrativy EU účinně čelit výzvám terorismu a migrace, a s přibývajícími teroristickými útoky, odpovědní úředníci v Bruselu zoufale hledají obětního beránka, kterého by přehodili médiím. A našli jej, jsme jím my, legální držitelé zbraní. I když útoky na bruselském letišti a v metru 22. března 2016 byly spáchány teroristy pomocí výbušniny s hřebíky, úředníkům to nebrání v tom, aby zvolili populistické nejjednodušší „řešení“. Teroristy najít a stihat je fuška, tak aspoň potrestají legální držitele zbraní, které si úřední šiml snadno dohledá, protože jsou registrovaní. A ještě se pak příslušní eurobyrokraté budou pokrytecky stavět do role hrdinů, kteří konají dobro v zájmu občanů a zachraňují Evropu v boji proti terorismu.
A když se časem ukáže, že opatření jsou neúčinná v boji proti terorismu? Co na tom, výmluva už se vždycky najde, a nějaká hodící se statistika se také udělá pomocí internetové ankety se zavádějícími otázkami.
A kdyby bylo nejhůře, tak se začne jeden orgán EU vymlouvat na druhý. Do legislativního procesu EU jsou totiž zapojeny hned tři zákonodárné orgány. Evropská komise legislativu vymýšlí a navrhuje, legislativní návrhy EK posléze potvrzují jak Rada EU (složená ze zástupců národních vlád a příslušných ministerstev všech 28 zemí), tak 751členný volený Europarlament (EP).
 
Když to má pažbu - zakázat, když nemá - zakázat... Tak zde by neporadila ani chytrá Horákyně
Na pracovních zasedáních Rady EU jednají experti příslušných ministerstev vnitra a spravedlnosti ze všech 28 zemí EU. Občas se dozvídám prostřednictvím dobře informované myslivecké federace FACE věci, nad kterými zůstává rozum stát. EU v prvním pololetí 2016 předsedají Holanďané, kteří jsou slabí, a o to více chtějí za každou cenu směrnici přijmout do konce jejich předsednictví, aby to pak mohli vydávat za svůj úspěch. Spěch evropských úředníků je takový, že návrhy směrnice nejsou ani doprovozeny obvyklým zhodnocením dopadů, tedy vyhodnocením, kolik to koho bude stát, a zda regulace dosáhne zamýšlených cílů podle zásad subsidiarity a přiměřenosti.
Jen perlička na dokreslení situace, jací úředníci o nás také rozhodují. Předsednictví se holedbalo, že prý bylo na laserové střelnici, takže se nyní považují za poučené. Vyrostli z nich tímto vlastně odborníci na zbraně.
Není divu, že na takových zasedáních pak padají argumenty a požadavky, kterým by měla problém vyhovět i chytrá Horákyně, a ta, jak známo z pohádek, vyřešila i absurdní požadavek vladaře, že nesmí být ani nahá ani oblečená, nesmí jít ani pěšky ani přijet na voze.
Zde je rébus Rady EU: prý když to má pažbu, tak by se to mělo zakázat, protože se to dá opřít do ramene a přesněji mířit, a když to nemá pažbu, tak by se to mělo zakázat, protože to lze snadno ukrýt. Být chytrou Horákyní, tak si snad zítra nechám zaregistrovat patentové řešení na poloviční pažbu, která bude příliš krátká na opření do ramene, ale bude zavázet dost na to, aby se nemohla nosit skrytě!
Nejsou však všichni experti v Radě EU proti nám, zástupci ČR se staví proti nepřijatelným požadavkům, zejména svých italských, francouzských, britských a holandských kolegů. Česká republika získala však bohužel nálepku rebelů, a podporují nás pouze Poláci, Slováci, Estonci a Bulhaři. To ale nebude stačit, a s Němci už se nedá počítat, výrazněji nás totiž nepodpoří.
 
Vlastní střelivo na míru už si asi neuděláme
Výroba a úprava zbraní a střeliva bude podle dosavadních návrhů vyhrazena jen pro podnikatele s licencí, což znamená zákaz přebíjení nábojů běžným držitelům zbraní. Pro mnohé z nás je přebíjení střeliva nejen zábavným koníčkem, ale různými laboracemi lze dosáhnout optimalizace střeliva pro účel, který střelec zamýšlí, a také lze sladit střelivo s konkrétní zbraní. Domácí výroba střeliva z použitých nábojnic je také cestou k výrazně levnějšímu střelivu a úspoře finančních prostředků. Zatímco myslivci toho při lovu tolik nenastřílí, pro sportovní střelce, kteří střílí tisíce ran ročně, bude zákaz přebíjení citelnou ranou.
 
Petice proti omezování zbraní získaly 1000 podpisů na veletrhu Silva Regina
Musíme držet při sobě, zvláště v těžkých dobách. V tomto duchu se odvíjela nová strategicky důležitá spolupráce ČMMJ a Sdružení na ochranu práv majitelů zbraní LEX na Mezinárodním lesnickém a mysliveckém veletrhu Silva Regina v Brně ve dnech 3. až 7. dubna 2016.
Sdružení LEX vzniklo v roce 1998 jako nezávislé sdružení, bránící zájmy všech legálních držitelů zbraní, které usiluje o zachování práva každého řádného občana na držení zbraně pro účely sebeobrany, sportu, myslivosti, k výkonu povolání nebo zaměstnání či ke sběratelským účelům.
Přizvaní zástupci LEX na našem veletržním stánku zajišťovali logisticky i personálně nejen podpisy pod peticemi, ale také neúnavně vysvětlovali návštěvníkům, o co se jedná. Měl jsem tu čest na stánku ČMMJ působit dva dny, takže mohu hodnotit tuto spolupráci, a říkám, že byla vynikající. Kolegové z LEXu volili takticky nemyslivecké civilní obleky, abychom přitáhli na náš stánek i spojence z řad široké veřejnosti, kteří jinak „zelenou nemusí“ a vyhýbají se jí.
Starší česká papírová „Petice proti regulaci zbraní a sebeobranných prostředků ze strany EU“ obdržela 675 nových podpisů, takže petice disponuje celkem už asi 30 000 podpisy.
Celoevropskou internetovou petici „You cannot stop terrorism by restricting legal gun ownership“ www.gunban.eu podepsalo na veletrhu přes 300 lidí.
Zajímavé rovněž bylo, že někteří návštěvníci se rovnou hrnuli k podpisu petice s tím, že to četli v Myslivosti. To mě mimo jiné motivuje k tomu psát další aktuální články tohoto pro nás hororového seriálu s tematikou zbraňové legislativy.
 
Přijďte na besedu a podpořit petice do Lysé nad Labem na výstavu Natura Viva
Pokud pojedete do Lysé na mysliveckou výstavu Natura Viva ve dnech 18. až 22. 5. 2016, nezapomeňte zde prosím podpořit podpisové akce proti omezování držení zbraní, pokud jste tak již neučinili. V polovině dubna měla celoevropská petice www.gunban.eu 320 000 podpisů z celé EU, přičemž ČR je momentálně na 1. místě ze všech zemí v počtu podpisů za poslední měsíc (taky máme nejlepší zbraňovou legislativu v celé Evropě a máme tedy nejvíce co ztratit). EU však bere v potaz petice, které mají aspoň 500 000 podpisů, proto je potřeba posbírat ještě 180 000 podpisů dřív, než bude pozdě.
Pokud budete v Lysé ve čtvrtek 19. 5. 2016 odpoledne, máte možnost zúčastnit se veřejné besedy na téma zbraňové legislativy. Na otázky, které vás zajímají, rádi odpovědí: europoslanec JUDr. Jiří Pospíšil, odborník ministerstva vnitra, zástupce sdružení LEX a já (a další pozvaní hosté).
 
Aspoň jedna dobrá zpráva - novela českého zákona o zbraních vypadá slibně
A teď bohužel i ta špatná zpráva. I ten sebelepší národní zákon se musí podřídit směrnicím EU, neboť unijní právo stojí nad vnitrostátními zákony. Souhrou okolností byly nezávisle na sobě navrženy změny týkající se zbraní jak na úrovni celounijní směrnice, tak na úrovni národního zákona. Proto novelu českého zákona asi čeká jepičí život, a co nevidět budou muset naši zákonodárci opět novelizovat a uvést českou legislativu do souladu s novou směrnicí EU o zbraních.
V Bruselu jsem byl letos kvůli zbraňové legislativě jednou, ale díky tomu, že Praha je po ruce, účastnili jsme se už několika zasedání sněmovních výborů a jednání s poslanci, kde jsme vysvětlovali naše argumenty.
Česká vláda předložila novelu zákona č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu jako reakci na výbuch muničního skladu ve Vrběticích a útok šíleného střelce v Uherském Brodě. Novela už je v pokročilé fázi, 12. dubna 2016 prošla sněmovnou v tzv. druhém čtení, kde byly předloženy pozměňovací návrhy. Novela musí ještě projít tzv. třetím - konečným čtením, kde už nás žádný nový pozměňovací návrh nepřekvapí, protože už budou možné jen opravy legislativně technických chyb. Bude se hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích, a nakonec o návrhu zákona jako celku. Pak novela půjde ještě do senátu a k podpisu prezidentovi.
Úspěšná spolupráce se zástupci držitelů zbraní LEX a dalšími zájmovými skupinami přispěla k tomu, že klíčový Výbor pro bezpečnost připravil 6. dubna 2016 před druhým čtením velmi rozumné pozměňovací návrhy. Také je potřeba zdůraznit, že i lidé z Ministerstva vnitra, kteří novelu zpracovávali, jsou velmi rozumní a opravdoví odborníci na svém místě. Přitom úředníci Ministerstva vnitra prožívají dosti náročné období, protože zároveň zpracovávají, reagují a vystupují na půdě Rady EU proti přehnaným návrhům směrnice EU o zbraních. Očekává se, že novela českého zákona o zbraních bude schválená a účinná během dvou či třech měsíců.
 
Jaké konkrétní změny národní novela pravděpodobně přinese?
Doba platnost zbrojního průkazu i zdravotní prohlídky zřejmě zůstanou na 10 letech oproti původnímu vládnímu návrhu, který zkracoval platnost z 10 na 5 let.
Lékaři, obecní policie, celníci apod. by neměli mít přímý přístup do centrálního registru zbraní, jak stanovoval původní návrh, ale budou si moci údaje vyžádat prostřednictvím policie.
Plošné psychologické testy zřejmě nebudou zavedeny, navzdory tomu, že ve druhém čtení povinné testy navrhnul zaujatý nepřítel zbraní - poslanec PhDr. Ivan Gabal (zvolen ve Středočeském kraji za KDU-ČSL). Cituji doslovně z jeho návrhu: „Náklady na psychologické vyšetření jsou na základě zevrubného ověření odhadovány v úrovni 1500 až 2000 Kč. S ohledem na ochranu životů občanů a rizika plynoucí ze stavu, kdy se plošně psychologická způsobilost u držitelů zbrojních průkazů neposuzuje, jsou tyto náklady žadatelů dokonce zanedbatelná." Pan poslanec Gabal si však asi nespočítal, že držitelů zbraní je 300 000, takže každých pět let by nám to vytáhlo z kapes bratru půl miliardy, což asi málokdo soudný může považovat za zanedbatelné náklady.
Tento návrh je pro nás naprosto nepřijatelným, a naštěstí ani nenalézá větší podporu, a to ani u bezpečnostního výboru sněmovny, ani Ministerstva vnitra, ani Ministerstva zdravotnictví, ani České lékařské komory. Většina zainteresovaných stran si myslí, že vyšetření psychologem je zcela na místě tam, kde držitel zbraně projevuje konkrétní známky změn duševního stavu, ale plošné vyšetřování všech držitelů zbrojních průkazů by nutně bylo pouze povrchní a zkušenosti ze Slovenska ukazují, že zdaleka nepřináší výsledky, které by vyvážily zatížení jak psychologů, tak držitelů zbrojních průkazů.
Rozšíří se pravomoc policie zajistit zbraně a za tímto účelem vstupovat do obydlí. Oproti původnímu návrhu by tuto pravomoc neměl mít každý policista, ale pouze místně příslušné oddělení zbraní a střeliva. I tak se jedná se o značný zásah do soukromí a ústavního práva domovní svobody, takže můžeme jen doufat, že možnost provedení domovní prohlídky i bez soudního povolení nebude nadužívána a zneužívána.
Bude zrušen § 70 umožňující vládě nařídit hromadné odevzdání zbraní a střeliva nebo omezit nebo zakázat jejich nošení nebo přepravu. Je velkým úspěchem, že tohle ustanovení ze zákona zmizí, protože vládě dává právo udělat z občanů bezbranné ovce ve chvíli, kdy zbraně mohou chránit životy či svobodu občanů, v nějaké mimořádné situaci, ať už z důvodu populismu, či při změně politického klimatu, či při změně na autoritativní vládu.
Nově by měl zákon o zbraních povolit laserové zaměřovače, tlumiče zůstanou zakázány. A zůstává také zákaz použití zdrojů umělého osvětlení pro lov v zákonu o myslivosti, pokud není udělena výjimka, takže laserové zaměřovače se objeví spíše v rukou sportovních střelců. Co se týká tlumičů, má svoje příznivce i odpůrce, jejichž názor převládnul. Například ve Švédsku se při lovu tlumiče používají, protože chrání zdraví a sluch Tlumiče loveckých zbraní by zřejmě přivítala i veřejnost, protože střelba by prostě nebyla tolik slyšet a nikoho by neobtěžovala. Na druhé misce vah jsou obavy, že by legalizace tlumičů nahrávala pytlákům.
 
Europoslanci jsou převážně naší straně
Bruselská administrativa na novou směrnici neobvykle spěchá. Návrh nové směrnice doputuje na program zasedání Europarlamentu už v červnu. Jelikož ústupky ze strany navrhovatele - Evropské komise nemůžeme očekávat, a jelikož i další legislativní orgán - Rada EU podléhá po útocích v Bruselu populismu a většina národních expertů (kromě pár středo/východoevropských zemí) původní návrhy většinou hlasů podporuje a ještě přitvrzuje, naší poslední nadějí jsou poslanci Evropského parlamentu. Šance je v tom, že Europoslanci jsou volení, a jsou tedy přístupní naslouchat hlasu voličů, na rozdíl od neodvolatelných a nikomu neodpovědných úředníků v orgánech EU.
Dosavadní jednání klíčového europarlamentního výboru IMCO ukazuje, že zúčastnění europoslanci jsou spíše na naší straně, a vůbec se jim nelíbí nesmyslný a nebezpečný návrh Evropské komise. Klíčovou osobou je tzv. zpravodaj směrnice, kterým se stala britská konzervativní europoslankyně Vicky Ford. Již představila změny, které odstraňují největší nesmysly v návrhu EK, přičemž byla pod velmi silným tlakem EK, a dokonce smetla ze stolu několik omezení, která její vlastní britská vláda otevřeně podporuje.
 
Myslivci, podpořme mailem Europoslance a dodejme jim odvahu hájit naše zbraně
Teď přichází ta správná chvíle, aby každý myslivec, komu záleží na jeho zbraních, klidně i s rodinou, sedl a napsal e-mail aspoň několika z 21 českých poslanců Evropského parlamentu. Kdo umí trochu anglicky, ať napíše také důležité europoslankyni Vicky Ford:

 
I když to zabere více času, největšího účinku se dočkáme při jednotlivém oslovení každého europoslance zvlášť, neboť nikdo nemá rád hromadný spam. Možná to každého bude stát deset minut nebo i hodinu času, ale lepší si udělat čas dnes, než si za pár měsíců rvát vlasy, a ten stejný čas strávit ve frontě na policii na odevzdání zbraní.
Protože myslivci dodržují určitou etiku, je jistě nošením dříví do lesa zdůrazňovat, že europoslancům je třeba psát slušnou formou, jak říkám, většinou jsou našim argumentům nakloněni, potřebuji pouze vědět, že si voliči jejich postoje cení, že za nimi stojíme, a potřebují dodat odvahu a podporu, aby mohli dále vzdorovat tlaku Evropské komise a médií. Vulgární či agresivní komentáře by nám velmi uškodily, europoslanci totiž směrnici ani nechtěli ani nevymysleli, směrnici navrhli nevolení úředníci Evropské komise.
 
Nebude-li loveckých zbraní, nebude ani myslivosti
Máme pouze měsíc času nepříznivý scénář změnit, nebude-li loveckých zbraní, nebude ani myslivosti. Italským, francouzským a anglickým euroúředníkům je to jedno, oni tam myslivost nemají, ale nám to jedno být nemůže. Bylo by tedy velmi naivní říkat si třeba: „Co mi je do pistolí, samonabíjecích kulovnic a co mi je do vojenských ráží? Když já mám kulobrok v lovecké ráži, mě se to nedotkne."
Jenže podle pravidel se Evropská komise bude po pěti letech ke směrnici vracet a přehodnocovat ji, a příkladů použití salámové metody postupného omezování bych mohl uvést mraky. Například zkušenosti z Velké Británie jasně ukazují, že před lety také napřed začali s omezováním sportovních střelců, hobby střelců a krátkých zbraní, ale pak došlo i na lovce, kteří to dotáhli tak daleko, že dnes musejí napřed doložit doporučení od dvou ctihodných sousedů (třeba bankéře a advokáta), musí mít zajištěné pozemky, ale ani pak nemají automatický nárok na loveckou zbraň jako je tomu u nás.
Pokud se nyní všichni držitelé zbraní nepostaví společně restriktivním návrhům, střelecká komunita se rozdělí, zeslábne a za dalších 5 či 10 let skončí i nárokové právo našich myslivců mít obyčejnou loveckou opakovačku nebo zlamovací jednušku.

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode